مرجع مسجد النبی کوهسنگی مشهد

سنگ‌های گرانیت و مرمریت به کار رفته در مسجد شیخ زاید

برای تشکیل داد مسجد از متخصصان بسیاری از کشورهای فقیه، نظیر جمهوری اسلامی ایران، آلمان، یونان و ایتالیا مصرف شده میباشد. اکنون در این مسجد می‌‌‌اقتدار اثراتی را از هنر معماری بخش‌های گوناگون عالم روءیت کرد. 1500 نیروی کار زبردست و حرفه ای در بخش‌هـای متعدد ساخت و ساز مسجد کمپانی داشته‌‌‌اند.

قالب‌‌‌ی اساسی مسجد از بتن دارای اسلحه بوده و تشکیل داد آن در سپتامبر سال 2002 به پایان رسیده مسجد النبی کوهسنگی مشهد است. پوشش بیرونی آن دارنده نمای سنگی از مرمر سپید و سبز میباشد. مقدار بتن مصرفی در ایجاد کرد سازه 210000 مترمکعب و ترازو فولاد به کار رفته در آن 33000 بدن برآورد گردیده است.

سازه جمعاَ دارنده 82 پوشش گنبدی صورت میباشد که در این در میان گنبد اساسی با طول 87 متر بر فراز شبستان اصلی با دهانه‌‌‌ی 8/32 متر جای‌دارد. مسجد چهار مناره داراست که طول هر مورد از آنان 115 متر میباشد. سه سالن مهم برای نمازگزاران پیش‌‌‌بینی گردیده‌است. شبستان اساسی مسجد گنجایش پذیرفتن 5000 نمازگزار را دارد و تمام مسجد می‌‌‌تواند هم زمان پذیرای 40000 نمازگزار آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد باشد. در زاویه‌‌‌ی شمال شرقی و جنوب شرقی صحن مسجد، وضوخانه‌‌‌ای مجهز به 80 شیر آب و بیش از 100 نقطه برای وضو به دست آوردن پیاده سازی شد‌ه‌است.

 

مصالح ساختمانی مسجد

مسجد روحانی زاید گنجینه‌‌‌ای است از هنرهـای تزئینی، به‌‌‌ویژه درباره‌ی‌‌‌ی فعالیت با سنگ‌های گرانیت و مرمریت. سنگ‌های به‌‌‌کاررفته از معادن کشور‌ایران استحصال و بوسیله هنرمندان ایتالیائی تراش و برش داده شد‌ه‌است و به طور رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد تزئینات گل و اسلیمی در محیط مسجد به دیده می‌‌‌خورند. همینطور تزئینات گچ‌‌‌بری بسیار زیبایی در نقاط متفاوت فضاهای داخلی چشم می‌‌‌خواهد شد.

سنگفرش‌هایی که در کف صحن‌ها و شبستان‌های مسجد چشم می‌‌‌شوند، با هنرمندی کل پیاده سازی و با استفاده از سنگ‌های طبیعی جاری ساختن گردیده‌‌‌اند. این طرح‌ها در لحظه ورود هر بیننده یا این که نمازگزار، اعتنا فرد را به خویش شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد جلب می‌‌‌نمایند. نازکی و اختراع بسیار متعددی که در اجرای این طرح‌ها به فعالیت گرفته شد‌ه‌است، از مسافت‌‌‌ی دور به مثابه نگارگری بر روی آیتم‌‌‌ی سپید سنگ‌های مرمریت به نظر می‌‌‌آیند.

برچسب ها: مسجد النبی کوهسنگی مشهد , آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد , رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد , شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد ,

[ بازدید : 34 ]

[ چهارشنبه 24 اسفند 1401 ] 10:46 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

مسجدالحرام قدیم‌ترین مسجد زمین

به علاوه سه قبه گران قدر در اواسط سطح افزوده گردیده ساخته شد که هر کدام بر چهار ردیف پایدار، سازه شد‌ه‌است. گفتنى هست، تعداد مأذنه‌هاى فعلى مسجدالحرام، نُه عدد مى‌باشد. به علاوه، اقدامات اساسى دیگرى مانند بناى زیرزمین، تشکیل داد یک طبقه روى طبقه همکف و نیز فراهم سازى سطح بالاى طبقه شروع براى اقامه نماز از کارهایى بود مسجد النبی کوهسنگی مشهد که شکل گرفت. هچنین براى جابجایی زائران به طبقه نخستین و بام آن، افزون بر خدمت پله‌هاى عادى، تعدادی بالا بر برقى در قسمت‌هاى متعدد مسجد نصب شوید.

 

غیر وابسته از رواق‌هاى افزوده گردیده، محوطه‌هاى بزرگى در شرق و غرب و جنوب در فارغ مسجد، سوای سقف براى اقامه نماز مهیا گردیده‌است. مساحت تقریبى این میادین در شرق - خارج مسعى - ۴۶۰۰۰ مترمربع، در جهات دیگر ۴۲۰۰۰ مترمربع و جمعاًً ۸۸۰۰۰ مترمربع مى‌باشد. کوشش‌هایى ‌نیز براى‌ بهبود احوال‌ تهویه هوا در مسجدالحرام شکل گرفت آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد که بخشى از آن، از روش واردکردن هواى خنک به مسجد، از بین ردیف‌هاست که از مرکزى در بخش اجیاد با مسافت ۴۵۰ مترى از مسجد، تهیه و آماده و ارسال مى‌گردد. البته بیشتر کار خنک کردن مسجد از روش پنکه‌هاى سقفى می باشد که آن‌ها‌را ۱۲۹۲ عدد نوشته‌اند.

 

فضیلت ها مسجدالحرام

مسجدالحرام از دیرباز برای مردمان حجاز محترم بوده می‌باشد. به نظر تاریخی استحضار دقیقی از این که از چه مجال اینگونه موقعیتی پیدا نموده است، در دست وجود ندارد. بنابر احادیث محلی و مذهبی، این محل از مجال پیدایش رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد زمین با شخصیت بوده است. در احادیث اسلامی، مسجدالحرام بافضیلت‌ترین جای روی زمین است.

 

بنابر حدیثی منسوب به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مسجدالحرام قدیم‌ترین مسجد زمین است و حتی قبل از مسجدالاقصی نهاد نهاده گردیده است.

 

در حدیث شد رحال، که بنابر آن نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد میباشد: «مسافرت مکنید جز برای زیارت سه مسجد....» یکی‌از این مساجد، مسجدالحرام است. 

برچسب ها: مسجد النبی کوهسنگی مشهد , آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد , رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد , شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد ,

[ بازدید : 74 ]

[ دوشنبه 22 اسفند 1401 ] 10:50 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

وضعیت مسجد النبی در زمان تغییر قبله

مسجد مدینه نیز تا آن مجال قبله اش در بخش شمال سازه بود و وقتی خبر تغییر قبله به مسجد مدینه رسید، بین نماز ظهر آنها -نمازگزاران – نیز تغییر قبله دادند.

 

زمینه تغییر و تحول قبله باعث یک تغییر‌و تحول مهم در مساجد مدينه مسجد النبی کوهسنگی مشهد آن مجال شد، یعنی همه درهای جنوبی مساجد بسته شد و قسمت جنوبی مساجد در مدینه طرف دیوار قبله دارنده شبستانی نو شد که بعید وجود ندارد این شبستان جدید با به عبارتی مصالح شبستان قدیمی درست شده باشد.

 

محراب در‌این فرصت وجود نداشت و رسول در موقع نماز هر چیز را که در مجاورت دستشان بود همانند یک پاره سنگ و یا این که غالبا یک رمز نیزه را برای علامت دادن جهت قبله در زمین فرو می کردند، که آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد آن را محراب یعنی محل حرب و جنگیدن با هواهای نفسانی می نامیدند.

 

محل نشستن اصحاب صفه:

جمعی از مهاجرین که دارنده منزل و کاشانه ای در مدینه نبودند و هر چه داشتند در مکه باقی گذاشته و برای حفظ دین خویش به همراه و پیرو نبی از مکه به مدینه مسافرت کرده بودند، در درون مسجد مدینه در شرق شبستان شمالی بر روی صفهای معاش می کردند، و همانند فقیرانی که هیچ نداشتند، ایام روزه داشتند اما شبها تا صبح به عبادت و راز و نیاز می پرداختند. رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد حضرت فرستاده(ص) نیز به آنها لطف ویژه ای داشتند و صدقات مومنین را به آن ها عطا می فرمودند. این محل معروف به محل نشستن اصحاب صفه شد و اکنون در محل در ورودی باب النساء وجود دارااست.

 

پیشرفت مسجد نبوی

 

الف- در زمان خلافت ابوبکر (۱۱ تا ۱۳ ه. ق):

 

درین مجال غیر از حریق سوزی کوچکی که در منزل زهرا(س) اتفاق، در ساختمان مسجد تغییر‌و تحول دیگری شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد روی نداد.

برچسب ها: مسجد النبی کوهسنگی مشهد , آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد , رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد , شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد ,

[ بازدید : 47 ]

[ شنبه 20 اسفند 1401 ] 10:40 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

نگرشی بر معماری مذهبی اسلام در ساخت مسجد

آثار متعددی در این زمینه برجا باقی مانده است. با تفحص و تحقیق این آثار پی می بریم که مردم فرصت جاهلیت نیز مانند سایر ملل، فرهنگی غنی و هنری والا و همخوانی با حالت اجتماعی خود دارا بوده اند و این ادعا که مردمی با سوابقی تاریخی در گوشه ای از فقید متمدن و هنر بیگانه بوده اند تماما بی اساس می باشد. همچنین این نظر که مردم این مرزوبوم جز با معماری مستقر مسجد النبی کوهسنگی مشهد خود که طبیعتا خود به وجود آورده بودند با طرز معماری مردم نقاط دیگر جهان آشنا نبوده اند نیز درست نیست. بنای کعبه را به گفته ابن هشام از خشت نپخته که بزحمت بیش تر از طول قامت یک بشر ارتفاع داشته میدانند و دالارزقی، ارتفاع كعبه را ۹ ذرع نقل کرده است. در تجدید ساختمانی که حدود سال ۶۰۸ میلادی اعمال پذیرفته این بنا دارای سقفی با تیرهای چوبی شد‌ه‌است و بالاخره کسی معتقد براین نیست که معماری آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد خانه کعبه اولی معماران مسلمان را درخصوص ساخت بناهای اسلامی زیر تأثیر قرار داده باشد.

 

بعضی از نویسندگان نیز گفته اند: اولی ساختمان های اسلامی به معنی حقیقی وواقعی واژه نیم قرن پس از رحلت پیامبر در سوریه تشکیل شده و احتمالا به وسیله امویان امر به عمارت آنان شده است. آن معماری بومی که از آن صحبت رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد شد براساس قرائن جان دار جز ساختمان های سبک از متاع نی یا سنگ هایی که با بی سلیقگی روی هم چیده شده با سقف هایی از مال خاک رس و تنه نخل، نبوده است. آخرین استیناف ها علامت داده می‌باشد که ساخت بناهای مذهبی اسلامی در عربستان، بی تأثیر از ساخت دیگر شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد معابد آن سامان نبوده می باشد، لوسین گلون هنرشناس فرانسوی در کتاب «نگرشی بر معماری مذهبی اسلام، معتقد است در میان یک کنیسه، کهن و اولین مسجد اسلام همانندی هایی یافته می‌باشد.

برچسب ها: مسجد النبی کوهسنگی مشهد , آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد , رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد , شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد ,

[ بازدید : 23 ]

[ دوشنبه 15 اسفند 1401 ] 11:14 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

مسجد آبی رنگ استانبول یکی مهم‌ترین مرکز ها تاریخی ترکیه

مسجد سلطان احمد؛ راهنمای بدون نقص مسجد آبی‌رنگ استانبول

مسجد سلطان احمد یا این که مسجد آبی رنگ استانبول یکی مهم‌ترین مرکز ها تاریخی ترکیه و یکی مهم‌ترین مناظر شهری با شش مناره‌ی باشکوه میباشد. این مسجد با عمر طولانی و با گنجینه‌های تاریخی خویش، یکی جاذبه‌های مسجد النبی کوهسنگی مشهد معماری و مذهبی دارای شهرت استانبول به حساب میآید که ولی همچنان به فعالیت خویش تحت عنوان یک مسجد ادامه میدهد. پیرو با ما در خبر نامه اینترنتی لی‌لی‌مگ همراه باشید تا شمارا با راهنمای بی نقص توریسم مسجد شاه احمد استانبول شامل تاریخچه، قسمت‌های گوناگون، نشانی و روش دسترسی آشنا کنیم.

 

همه چیز درباره مسجد سلطان احمد (Camii)

مسجد سلطان احمد دومی مسجد مشهور استانبول Sultanahmet بعداز ایاصوفیه میباشد. این مسجد به اسم مسجد آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد آبی‌رنگ هم شناخته میگردد اما عموم استانبول تنها آن را به اسم مسجد پادشاه احمد می شناسند و لفظ مسجد آبی نامی میباشد که توریست‌ها روی این مسجد گذاشتند. برهان این مورد رنگ آبی رنگ و زیبای کاشی‌های به عمل رفته در این مسجد میباشد که مهم‌ترین خصوصیت ظاهری آن محسوب می‌شود. دیدنی میباشد بدانید که داخل مسجد بیش از 20 هزار کاشی سرامیک مصرف شده هست. این کاشی‌ها در ناحیه‌ای به اسم ایزنیک درست شده و نمایانگر نقطع ی عطف فرهنگ و تمدن و معماری امپراتوری عثمانی رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد میباشند.

 

این مسجد به وسیله یک کدام از شاهان عثمانی به همین اسم ساخته شد. پادشاه احمد عثمانی در وقتی که صرفا 19 سال سن داشت، امر ساخت این مسجد گرانقدر را اعطا کرد. فرمانی که با مخالفت شدید دولتمردان و عموم امپراتوری عثمانی مواجه شد. چون پادشاه عثمانی به مکان دفاع هزینه های ایجاد کرد مسجد از غنیمت‌های جنگی، هزینه‌های تشکیل داد شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد مسجد را از بانک قرض گرفته بود. با این وجود فعالیت ساخت مسجد در سال 1609 میلادی شروع و در سال 1616 میلادی به آخر رسید. 

برچسب ها: مسجد النبی کوهسنگی مشهد , آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد , رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد , شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد ,

[ بازدید : 43 ]

[ شنبه 13 اسفند 1401 ] 12:55 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

خریداری ساختمان و بناهای اطراف مسجد نبوی

در قسمت شرقی و غربی دیوار شمالی مسجد ، دو مناره به مدل معماری عثمانی ، در غایت استحکام و نازکی که هر یک با 17متر عمق اساس و 70 متر طول داراست ، عظمت بنای مسجد را دو چندان مسجد النبی کوهسنگی مشهد کرد .

 

بعد از اتمام مرحله ابتدا توسعه و گسترش ، لزوم کامل شدن آن و تعمیر نمای فرنگی دیوارهای شرقی و غربی و جنوبی مدنظر دولت قرار گرفت . همینطور نمای فرنگی درب های باب السلام ، باب الرحمه ، باب جبرئیل و باب النساء آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد بازسازی شوید و باب الصدیق که در طول پیشین مسدود گردیده بود ، با تعمیر و نوسازی جدی باز شد و سعودی ها درین پیشرفت و بازسازی ، دربی به اسم باب عبدالعزیز در دیوار شرقی و با عثمان بن عفان ، باب المجیدی و باب عمربن الخطاب در دیوار شمالی مسجد و دربی به اسم باب السعود در دیوار غربی ، حد در میان باب الرحمه و باب السلام ، به نحو باعظمتی تأسیس کردند و آنچه که تعمیر رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد و نوسازی و تجدید رنگ و سفیدکاری و ... در بنای سابق و مناره ها و حجره و گنبد ضروری بود ، انجام گرفت . که تا کنون تداوم دارااست .

 

در زمان ملک سعود و ملک فیصل نسبت به خریداری ساختمان و بناهای اطراف مسجد خاصه در قسمت غربی مسجد و تسطیح آن جهت نمازگزارانی که در تاثیر کثرت جمعیت موفقیت یافتن جای در مسجدالنبی (صلی الله علیه وآله و سلم) را ندارند اقدامات اساسی شوید که تا کنون در مشت مبادرت هست و با اجرای این طرح مسجدالنبی (صلی الله علیه وآله و سلم) ، پیشرفت زمین های مسطح شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد به شعاع متعددی از شمال و جنوب و شرق و غرب احاطه خواهد شد .

برچسب ها: مسجد النبی کوهسنگی مشهد , آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد , رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد , شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد ,

[ بازدید : 25 ]

[ چهارشنبه 10 اسفند 1401 ] 10:24 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

توسعه مسجد پیامبر در زمان عثمان

بنابراین کل تک تک مساحت پیشرفته، حدود 1216 مترمربع بوده میباشد. و این مساحت مطابق ذرع ید با آنچه را که مهندسان با متراژ بنای فعلی جهت تعیین حدود مسجد در طول خلیفه دوم ارائه داده اند، یعنی 1100 مترمربع چندان اختلافی ندارد مسجد النبی کوهسنگی مشهد و می قدرت آن مستندات تاریخی را مقرون به درستی داشت .

 

بعد از انجام بسط مذکور، در قرارگرفتن درب های بزرگ مسجد ، تغییراتی نتیجه ها شد باستثنای ابواب دیرین : عاتکه ، جبرئیل ، شامی دو درب دیگر به آن افزوده شد و مسجد دارنده شش درب آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد به شرح تحت شوید :

 

باب مروان در دیوار غربی، که به باب السلام دارای شهرت میباشد. مجدداً محاذی به عبارتی جهتی که پیش از اینً بوده، جلوتر کشیده شد .

باب عاتکه در دیوار شرقی که به باب الرحمه موسوم می‌باشد .

باب جبرئیل در دیوار شرقی مسجد ، همچنان باقی ماند . چون در آن سمت ، پیشرفت یا این که تغییراتی شکل نپذیرفت .

باب النساء درمنتهای شمالی دیوار شرقی مسجد سازه شوید، که رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد به اختلاف آن را از ساخته های خلیفه دوم گفته اند .

دو درب در دیوار شمالی یا این که جهت شامی مسجدالنبی (صلی الله علیه و آله و سلم) .

توسعه و گسترش خلیفه سوم : افزایش روزافزون جمعیت مسلمانها درشهر مدینه و سفر قبائل مسلمان به سوی مدینه، از موجباتی بودند که بسط مسجد را ضروری کرده بود. بنای مسجد در حین خلیفه سوم فرسوده و دیوارها و ردیف های آن رو به پوسیدگی گذارده بود. در سال24 هجری قمری که خلیفه سوم به خلافت رسید، عموم مدینه پیرامون انباشته شدن شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد جمعیت و پاره ای مکان در مسجدالنبی (صلی الله علیه و آله و سلم) خاصه در جماعت آدینه با او به گفت‌و‌گو پرداختند و خواهان توسعه مسجد شدند. وی نیز بعداز مشورت کردن با صاحبان رای، به جاری ساختن اینگونه کاری رضا اعطا کرد. 

برچسب ها: مسجد النبی کوهسنگی مشهد , آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد , رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد , شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد ,

[ بازدید : 41 ]

[ دوشنبه 8 اسفند 1401 ] 10:16 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

بسط ملک عبدالله بر مدفن النبی

از نکات جالب این توسعه و گسترش آن میباشد که در کلیه بنای تازه، عملکرد گردیده است تا افزون بر خلاقیت های تازه معماری مسجد به نحوی باشد که با معماری قبل که ارثیه بعد از ظهر مملوکی و عثمانی هست هماهنگ باشد. درین سازه ، اسم «الله» و «محمد» در همه جا تکرار گردیده و برخلاف زمان عثمانی که از اسم خلفا هم برای تزئین استعمال میشد در معماری تازه مسجد النبی کوهسنگی مشهد استعمال نشده میباشد.

 

واپسین مرحله بسط مسجد، به وسیله ملک عبدالله فرمانروا کنونی سعودی صورت گرفته و تا به امروز ادامه دارااست. او به نوبه خویش مبادرت به اجرا کارهایی در جهت بسط مسجد نمود، که در اصل تکمیل کننده شغل های آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد ملک فهد به حساب می‌آید. این بسط مشمول :

 

1-3- گسترش بیرونی جهت شرقی مسجد فرستاده

 

این پیشرفت به حدود 30500 متر مربع میرسد که همانند محوطه های گذشته با سنگ های مرمرین سپید و گرم نشو (ضد حرارت) و برای ادای فریضه نماز فرش شده و نمازگزاران از ماه خجسته رمضان سال 1429ه.ق رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد در آن نماز به مکان آوردند. در زیرزمین این محوطه دو طبقه درست شده که یک طبقه آن به طور تونلی برای عبور انواع اتومبیل ها و طبقه دوم آن خلال پارکینگ دارنده چهار ساختمان برای خدمت های بهداشتی می باشد که هر ساختمان دارنده 888 دستگاه توالت و 1823 مقام وضو میباشد. درین پروژه 44 پله برقی و 12 بالابر و یک سری پله معمولی نیز فعالیت نهاده گردیده‌است.

 

2-3- پروژه چترهای مسجد النبی مدینه

 

این پروژه نیز درحد خویش شگرف و بی سابقه میباشد و از 250 چتر والا تشکیل‌شده که بر روی ردیف های جانور شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد در محوطه های بیرونی مسجد نصب شده اند.

برچسب ها: مسجد النبی کوهسنگی مشهد , آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد , رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد , شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد ,

[ بازدید : 34 ]

[ شنبه 6 اسفند 1401 ] 10:25 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

نقل حدیث درباره جمکران

مرحوم کاتوزیان، بعد از نقل متن بدون نقص حدیث، به تفصیل و تعبیر و تفسیر آن پرداخته، در باره‏ی کوه سپید و قصر مجوس و دیگر تعبیرهایی که در حدیث‏شریف آمده و ما به دلیل اختصار نیاوردیم، به گستردن، حرف گفته مسجد النبی کوهسنگی مشهد میباشد [17]

 

خوا‌نندگان گرامی، توجه دارا‌هستند که روایات ملاحم، چندان نیازی به تفحص در گواهی ندارند; چون، جز معصومان علیهم السلام که با سرچشمه‏ی وحی مربوط بودند، فرد دیگری نمی‏توانست‏خبری بگوید که صدها سال سپس تحقق پیدا نماید .

 

روزی که امیرمؤمنان علیه السلام به حذیفه از مسجد جمکران خبر می‏بخشید، در مرزو بوم حجاز و عراق، کمتر کسی اسم قم را شنیده بود، لذا می‏بینیم که در روایات فراوانی، به هنگام بحث از قم، به «در حوالی ری‏» تعبیروتفسیر گردیده آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد تا به‌این وسیله، موقعیت جغرافیایی شهر قم، برای اصحاب ائمه علیهم السلام پر‌نور گردد .

 

از این رهگذر، احتمال نمی‏رود که احدی از عموم حجاز، اسم جمکران را تحت عنوان یکی‌از دهات قم شنیده باشد .

 

نکات ریزی که در زمینه‌ی قصر مجوس و حریق‏منزل‏ی گبران آمده، مطلبی خلا که در حجاز و عراق، کسی از آن مطلع باشد .

 

به هنگام صدور این حدیث از مولای متقیان علیه السلام، کسی نمی‏توانست پیش‏بینی نماید که در کنار ده جمکران، در آجل، مسجدی ساخته گردد و با حضرت بقیة‏الله (عج) – که آن روز متولد نشده بود – رابطه خواهد داشت .

 

هنگامی که شیخ صدوق، این حدیث را در کتاب مونس الحزین درج رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد می‏کرد، فارغ از شک، این مسجد، مناره نداشت .

 

وقتی که مالک خلاصة البلدان، در قرن دوازدهم، این حدیث را از مونس الحزین نقل می‏کرد، گشوده هم مسجد مقدس جمکران، مناره‏ای نداشت; چون، برای اول توشه، در سال 1318 هجری، یک مناره در زاویه‏ی جنوب شرقی مسجد ساخته شد [18]

 

وقتی که مرحوم کاتوزیان، این حدیث را در کتاب انوار المشعشعین می‏نوشت، شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد مسجد جمکران، تنها یک مناره داشت و تا یکسری سال پیش نیز به همین منوال بود، اما در‌این حدیث آمده می باشد که «از تحت یک مناره‏ی آن، مسجد، خارج آید» .[19]

برچسب ها: مسجد النبی کوهسنگی مشهد , آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد , رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد , شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد ,

[ بازدید : 16 ]

[ پنجشنبه 4 اسفند 1401 ] 10:28 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

ساخت مجد در روستای جمکران

بعد از آن به راه افتادم . یک توشه دیگر من را فرا خواند و فرمود: «هفت روز یا این که هفتاد روز در این محل اقامت کن‏ [10]

 

حسن بن مثله می‏گوید: « اینجانب، به منزل رفتم و کلیه‏ی شب را در اندیشه بودم مسجد النبی کوهسنگی مشهد تا صبح طلوع کرد . نماز صبح خواندم و به نزد علی منذر رفتم و آن ماجرا را با وی در بین نهادم .

 

یار و همدم علی منذر، به منزلت دیشب رفتیم . پس وی اعلام کرد: «به معبود قول که آرم و علامتی که امام علیه السلام فرموده بود، این جا نهاده هست و آن، این که حدود مسجد، با میخ‏ها و زنجیرها مشخص شده است » .

 

آنگاه به نزد سید ابوالحسن الرضا رفتیم . زیرا به سرای او رسیدیم، غلامان آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد و خادمان وی گفتند :

 

« شما از جمکران می باشید؟» . گفتیم: «بله .» . پس گفتند: «از نخستین صبح زود، سید ابوالحسن در انتظار شما است . »

 

پس وارد شدم و درود گفتم . پاسخ پسندیده داد و بسیار احترام کرد و من را در مکان پسندیده نشانید . قبل از آن که اینجانب کلام بگویم، وی صحبت آغاز کرد و ذکر کرد: «ای حسن بن مثله! اینجانب خوابیده بودم . فردی در فقیه رؤیا به رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد اینجانب اعلام‌کرد :

 

« فردی به اسم حسن بن مثله، بامدادان، از جمکران پیش تو خواهد آمد . آن چه بگوید، پشت گرمی کن و گفتارش را تصدیق کن که کلام وی، کلام ما است . هیچ گاه، کلام اورا رد مکن . » از خواب بیدار شدم و تا این ساعت در انتظار تو بودم .

 

حسن بن مثله، داستان را مشروحا برای وی نقل کرد . سید ابوالحسن، امر کرد شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد بر اسب‏ها زین نهادند . سوار شدند . به سوی ده (جمکران) رهسپار گردیدند .

برچسب ها: مسجد النبی کوهسنگی مشهد , آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد , رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد , شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد ,

[ بازدید : 20 ]

[ سه شنبه 2 اسفند 1401 ] 9:54 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]